ICT de baas?!
Praktische gids voor ict-beheer met ITIL, ASL en BiSL
ITIL > Service strategie > Service Portfolio Management

Service Portfolio Management


Open Figuur

Begrippen:

Service-catalogus - service catalogue (service design)
Database of gestructureerd document met informatie over alle it-services die in productie zijn, waaronder degenen die gereed zijn voor deployment. De servicecatalogus is het enige onderdeel van het serviceportfolio dat aan de klanten beschikbaar wordt gesteld, en wordt gebruikt om de verkoop en levering van it-services te ondersteunen. De lijst bevat informatie over wat er wordt geleverd, de prijzen, aanspreekpunten, en bestel- en verzoekprocessen. Zie contractportefeuille.

Service-pijplijn - service pipeline
Database of gestructureerd document met alle it-services die overwogen worden of in ontwikkeling zijn, maar nog niet voor de klanten beschikbaar zijn. Dit geeft een vooruitblik op de mogelijke toekomstige services vanuit het oogpunt van de business en is het deel van de serviceportfolio dat in het algemeen niet aan de klanten bekend wordt gemaakt.

Service-portfolio - service portfolio
Volledige verzameling services die wordt beheerd door een serviceprovider. Wordt gebruikt voor het beheer van de volledige levenscyclus van alle services, en bestaat uit drie categorie?n: service-pijplijn (voorgesteld of in ontwikkeling), service-catalogus (beschikbaar of gereed voor introductie), buiten gebruik gestelde services.

Zoek in begrippenlijst: Heel woord
Sdu Uitgevers bv, Den Haag Academic Service is een imprint van Sdu Uitgevers bv
©2010, Bernard Cuppen RI, Hans Cuppen RI
Alle rechten voorbehouden.